Мікроекономічний аналіз

Тип: Нормативний

Кафедра: цифрової економіки та бізнес-аналітики

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
94Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
916доцент Борщук І. В.УФЕМ-51с

Лабораторні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
932УФЕМ-51сдоцент Борщук І. В.

Опис курсу

Предметом дисципліни “Мікроекономічний аналіз” є вивчення та застосування прийомів мікроекономічного аналізу для вирішення практичних питань управління реальним підприємством із застосуванням економіко-логічних методів аналізу фінансового стану та результатів фінансової діяльності компаній.

           

Мета навчальної дисципліни

Мета вивчення дисципліни “Мікроекономічний аналіз” – є формування у студентів системи знань з теорії та практики мікроекономічного аналізу різноманітних аспектів діяльності підприємства, його стану, використання ресурсів та результатів діяльності.

           

Основні завдання

Основні завдання дисципліни “Мікроекономічний аналіз” – формуванню знань і навиків у сфері розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності компаній, що передбачає застосування сучасних видів і методів мікроекономічного аналізу у процесі організації та ведення аналітичної роботи.

Місце навчальної дисципліни в структурно-логічній схемі

Дисципліна “Мікроекономічний аналіз” взаємопов’язана з та­кими дисциплінами як „Бізнес аналіз інформаційних процесів”, „Інструменти вимірювання та оцінювання соціально-економічних процесів” та „Економіка прав власності та фірми”.

 

Вимоги до знань і умінь:

а) знати

– особливості теоретичного та прикладного мікроекономічного аналізу діяльності фірм;

– термінологію та основні методи мікроекономічного аналізу ринкової поведінки підприємств;

– інформаційне забезпечення мікроекономічного аналізу, зміст і поняття інформації. Види інформації та її роль в економічному аналізі, класифікацію найважливіших видів інформації на підприємстві.

– алгоритм факторного аналізу діяльності фірм;

– структуру бухгалтерського балансу як основного джерела інформації для оцінки фінансового стану підприємства;

– основні показники, що характеризують фінансовий стан фірми, її платоспроспроможність та ліквідність;

– значення, завдання та інформаційне забезпечення аналізу фінансових результатів діяльності підприємств, загальна модель аналізу прибутку і рентабельності діяльності підприємства.

– основні завдання та інформаційне забезпечення аналізу фінансових результатів діяльності підприємств, а також загальну модель аналізу прибутку і рентабельності діяльності підприємства.

б) уміти

застосовувати методичні прийоми факторного аналізу, методи детермінованого факторного аналізу, ланцюгових підстановок, абсолютних і відносних різниць, індексний, евристичні прийоми в мікроекономічному  аналізі;

– традиційні прийоми мікроекономічного аналізу, а саме, порівняння, статистичні групування,  метод відносних та середніх величин, а також елементарні прийоми оброблення динамічних рядів, балансовий прийом, табличний і графічний прийоми;

– здійснювати аналіз динаміки валюти (підсумку) балансу, аналіз майна підприємства й джерел його покриття, аналіз пасивів підприємства, аналіз фінансової стійкості підприємства, а також аналіз абсолютних показників фінансової стійкості;

– проводити аналіз взаємозв’язку витрат, обсягу реалізації та прибутку, графічно представляти аналіз беззбитковості діяльності фірми. Вплив зміни цін, постійних і змінних витрат.

– здійснювати аналіз рентабельності діяльності підприємства та оцінку рентабельності продукції, а також аналіз рентабельності капіталу (інвестицій).

– застосовувати методи аналізу взаємозв’язку: ”витрати-обсяг-прибуток” та аналізувати чутливость прибутку до зміни  витрат, ціни та (або) обсягу реалізації;

– проводити мікроекомічний аналіз беззбитковості діяльності фірм та підприємств.

Рекомендована література

Основна:

  1. Аналіз та прогнозування ринкової кон’юнктури: навч. посібник / Горбаченко С.А., Карпов В.А., Шевченко-Перепьолкіна Р.І. – К.: Видавничий дім «Кондор», 2019. 320 с.
  2. Основи економічного аналізу: навч.-метод. посібник / В. М. Микитюк, Т. М. Паламарчук, О. П. Русак [ та ін.]; за ред. В. М. Микитюка. – Житомир: Рута, 2018. – 440 с.
  3. Рибчук А.В. Економічний аналіз: теорія і практика / А.В. Рибчук, О.А. Ковенська, Н.М. Антофій. – Запоріжжя: Гельветика, 2020.- 220 с.
  4. Сидорова А. В. Бізнес-аналітика: навчально-методичний посібник / А.В.Сидорова А. В., Д.В. Біленко, Н.В. Буркіна – Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2019. -104 с.
  5. Чаплінський В.Р. Аналіз великих даних та їх візуалізація для потреб бізнесу / В.Р. Чаплінський, О.К. Кушнір, О.П. Свідер // Ефективна економіка. – 2021. – №6.- с.45-54.
  6. Аналіз конкурентів інструментом YouControl Market. URL: https://blog.youcontrol.market/analiz-konkurientiv-instrumientom-youcontrol-market/
  7. Курс Аналіз даних. URL: https://prometheus.org.ua/dataanalysis/
  8. Бізнес-аналітик. URL: https://brainbasket.org/who-are-it-specialists-2/businessanalyst/
  9. 10 найкращих інструментів моніторингу цін       для e-commerce.        URL: https://pricer24.com/uk/blog/10-instrumentiv-monitoringu-czin/
  10. Business Process Model and Notation URL:: http://www.bpmn.org

10.What is Business Analysis? Process & Techniques URL: https://www.guru99.com/business-analysis-process-techniques.html

  1. 5 best Business Analyst Blogs to follow URL: https://www.ics.ie/news/view/1435 23.Development of Requirements on the Role Business Analyst URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-642-40855-7_2
  2. ТОП-18 сервісів для моніторингу цін конкурентів. URL: https://tranzzo.com/uk-ua/blog/topservisiv-dlia-monitorynhu-tsin-konk

Додаткова:

  1. Національне Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності»: Наказ Міністерства фінансів України від 07.02.2013 №73.
  2. Борщук І. В. Основні аспекти застосування аналітичного інструментарію для управління бізнес-процесами на підприємстві / І.В. Борщук, А.В. Александрович // Міжнародний науковий журнал “Інтернаука”. Серія: “Економічні науки”. – 2023.- №11 с.38-44. URL: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2023-11-9364
  3. Борщук І. В. Основні аспекти цифровізації бізнес-процесів банківського сектору в Україні / І.В. Борщук, О.Я. Мищишин // Науковий журнал «Фінансовий простір». – 2023. – №4 (52) – с.73-81. URL: http://fp.lnu.edu.ua/index.php/fp/article/view/944/1219
  4. Борщук І. В. Особливості застосування в Україні банківських рахунків за міжнародними стандартами IBAN // Інтернаука: Серія «Економічні науки» – 2021.– № 448. – c. 15-21. URL: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2021-4-7113
  5. Виганяйло С.М. Тенденції розвитку інформаційних технологій в бізнес-аналітиці / С.М. Виганяйло, О.Б. В’юненко // Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Технічні науки. Том 32 (71) Ч.1. №1, 2021. -с. 51-55.
  6. Височан О.С. Звітність небюджетних неприбуткових організацій / О.С. Височан, І.В. Борщук // Бізнес-навігатор – 2021.– № 2(63). – c. 120-125. URL:https://doi.org/10.32847/business-navigator.63-21
  7. Мартин О. М. Мікроекономіка: теорія, тести, задачі. Частина І: навчальний посібник. Львів : ЛДУ БЖД, 2021. -271 с
  8. Мікроекономіка: навч. посібник / С.В. Бойда. Чернівці: Чернівец. нац. унів-т., 2021. 176 с.
  9. Мікроекономіка: навч. посібник / Г.П. Пасемко, Л.Г. Бага, Г.Є. Бєсєдіна та ін. – Харків: ХНАУ, 2020. – 118 с.
  10. Пилипів Н. І. Концептуальні аспекти бізнес-аналітики як основи фінансової стійкості банків / Н.І. Пилипів, І.Д. П’ятничук, І.І. П’ятничук // Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. 2019. Т. 1 № 15 С. 95-105.
  11. 11. Аналіз конкурентів своїми руками: практичні поради і трохи теорії. URL: https://proconsulting.ua/ua/pressroom/analiz-konkurentov-svoimi-rukami-prakticheskie-sovety-inemnogo-teorii
  12. 12. Аналіз конкурентів: методики та сервіси моніторингу цін і товарів. URL: https://allo.ua/ua/analiz-konkurentiv-metodyky-ta-servisy-monitorynhu-tsin-i-tovariv_am0-23
  13. Аналіз ринку: коли він необхідний і як його проводити. URL: https://proconsulting.ua/ua/pressroom/analiz-rynka-kogda-on-neobhodim-i-kak-ego-provodit
  14. Аналіз ринку: Сучасні інструменти та методи для оцінки інформації. URL: https://blog.youcontrol.market/analiz-rinku-suchasni-instrumienti-ta-mietodi-dlia-otsinkiinformatsiyi/

Ресурси мережі інтернет

  1. Економічний аналіз: збірник наукових праць URL: https://www.econa.org.ua/index.php/econa.
  2. Звітність українських підприємств. URL: https://zvitnist.com/
  3. Наукова електронна бібліотека періодичних видань НАН України URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/browse?order=ASC&rpp=20&sort_by=1&et%20al=-%201&offset=17032&type=title
  4. Національна бібліотека України ім. В.І.Вернадського. URL: http://www.nbuv.gov.ua/

Матеріали

Робоча програма навчальної дисципліни

Навчальна програма

Завантажити навчальну програму

Силабус:

Завантажити силабус