Прогнозування соціально-економічних процесів
Тип: Нормативний
Кафедра: цифрової економіки та бізнес-аналітики
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
6 | 4 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
6 | 48 | Романич І. Б. | УФЕ-31с |
Лабораторні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
6 | 48 | УФЕ-31с | Романич І. Б. |
Опис курсу
Предмет навчальної дисципліни
Предметом дисципліни “Прогнозування соціально-економічних процесів” є закономірності та тенденції розвитку соціально-економічних процесів (об’єктів, явищ) в минулому і стан їх в майбутньому, які необхідно досліджувати і знати; сукупність методів і моделей розробки соціально- економічних прогнозів.
Мета навчальної дисципліни
Мета вивчення дисципліни “Прогнозування соціально-економічних процесів” – оволодіння студентами теоретичними знаннями та практичним інструментарієм прогнозування соціально-економічних процесів, визначення можливих станів соціально-економічних об’єктів у майбутньому, дослідження закономірностей їх розвитку за різних умов.
Основні завдання
Завданням прогнозування соціально-економічних явищ є виявлення ймовірних шляхів і результатів майбутнього розвитку явищ і процесів, а також оцінку показників, що характеризують дані явища й процеси в майбутньому.
Об’єктами прогнозування в економіці є масові явища і процеси, що перебувають у неперервному русі, зміні, розвитку; національна економіка в цілому, галузі економіки, регіони, суспільно значимі сфери діяльності; науково-технічний прогрес і обумовлені під його впливом соціально-економічні зміни в структурі виробництва, інновації й інвестицій; динаміка ринкового середовища, макроекономічна ситуація, обумовлена потоками матеріальних і фінансових ресурсів, сукупним попитом та сукупною пропозицією і т.д.; зміна економічних параметрів розвитку національної економіки під впливом різних факторів (у тому числі і соціального, зовнішньоекономічного, екологічного і воєнно-стратегічного характеру).
Тому основним завданням дисципліни “Прогнозування соціально-економічних процесів” – є формування у студентів уявлень про цілі, функції та методи прогнозування; набуття практичних навичок та умінь використання різних методів для прогнозування умов протікання сучасних трансформаційних процесів у соціальній та економічній сферах життя суспільства.
Місце навчальної дисципліни в структурно-логічній схемі
Дисципліна “Прогнозування соціально-економічних процесів” взаємопов’язана з такими дисциплінами як “Мікроекономіка”, “Макроекономіка”, “Статистика”, “Теорія ймовірності і математична статистика”, “Економічні ризики та методи їх вимірювання”, “Економіко-математичне моделювання”, “Інформаційні системи в управлінні” та „Математика для економістів”.
Вимоги до знань і умінь
Вивчення навчальної дисципліни передбачає досягнення такого кваліфікаційного рівня підготовки студента, за якого він повинен:
а) знати
- зміст і основні функції прогнозування як етапу управлінського процесу на різних ланках національної економіки;
- понятійно-категоріальний апарат, основні наукові підходи та сучасні концепції прогнозування соціально-економічних процесів;
- способи розробки економічних прогнозів;
- основні методи прогнозування;
- критерії оцінки точності прогнозу;
- комп’ютерні технології прогнозування;
- пріоритетні дослідження українських науковців-прогнозистів;
- особливості прогнозування на основі часових рядів;
- прості методи прогнозування; адаптивні методи прогнозування;
- методи моделювання тренду, періодичної складової, випадкової складової часового ряду;
- критеріїв оцінки точності прогнозів; сутності прогнозування багатовимірних процесів;
- особливостей побудови моделей прогнозування соціально-економічних процесів різних типів;
б) уміти
- визначати цілісну картину майбутнього стану соціально-економічного процесу;
- аналізувати фактори, що впливають на соціально-економічні процеси розвитку суспільства;
- здійснювати аналіз сформованих закономірностей і тенденцій розвитку процесу;
- визначати можливі траєкторії розвитку процесу в кількісних і якісних параметрах;
- використовувати для прогнозування джерела економічної, соціальної та управлінської інформації;
- здійснювати вибір методів і моделей для прогнозування конкретних економічних об’єктів;
- прогнозувати на основі стандартних теоретичних і економетричних моделей поведінку економічних агентів, розвиток економічних процесів і явищ, на мікро- і макрорівні;
- здійснювати оцінку ресурсів, необхідних для розглянутих варіантів розвитку соціально-економічного процесу;
- оцінювати ефективність методів та результатів прогнозу;
- застосовувати методи експертного аналізу для виявлення альтернативних варіантів розвитку соціально-економічних об’єктів;
- виявляти проблеми різного характеру при аналізі конкретних ситуацій;
- виділяти й аналізувати об’єкти соціально-економічного прогнозування;
- здійснювати вибір методів і моделей для прогнозування конкретних економічних об’єктів;
- використовувати різні моделі згладжування часових рядів;
- здійснювати побудову моделі періодичної складової часового ряду;
- використовувати моделі авторегресії-проінтегрованого ковзного середнього;
- здійснювати прогнозування багатовимірних соціально-економічних процесів;
- застосовувати різні моделі прогнозування для аналізу динаміки розвитку соціально-економічних процесів;
- будувати трендові та адаптивні прогнозні моделі;
- проводити аналіз часових рядів за моделлю Бокса-Дженкінса;
- екстраполювати за середнім абсолютним приростом та за середнім темпом зростання часові ряди, прогнозувати тенденції часового ряду на основі регресійного аналізу;
- користуватися методиками індивідуальних (метод інтерв’ю) та колективних експертних оцінок (сценарний метод, метод Делфі).
Рекомендована література
Основна:
- Аналітика та прогнозування соціально-економічних А64 процесів і податкових надходжень : монографія / [Паянок Т. М., Лаговський В. В., Краєвський В. М. та ін.]. К.: ЦП “Компринт”, 2019. 426 с.
- Бахрушин В.Є. Методи аналізу даних: навчальний посібник. Запоріжжя: КПУ, 2011. 268 с.
- Галущак М. П., Галущак О. Я., Кужда Т. І. Прогнозування соціально-економічних процесів: навчальний посібник для економічних спеціальностей. – Тернопіль: ФОП Паляниця, 2021. 160 с.
- Катаєв С. Л. Планування та прогнозування в умовах ринку : навчальний посібник для студ. ВНЗ / Катаєв С. Л., Ткаченко А. М., Воронкова В. Г. ; за ред. В. Г. Воронкової. − К. : Професіонал, 2006. − 608 с.
- Ковальчук, О. Я. Математичне моделювання та прогнозування в міжнародних відносинах: підручник / О. Я. Ковальчук. – Тернопіль : ТНЕУ, 2019. – 412 с.
- Кулявець В.О. Прогнозування соціально-економічних процесів: навч. посіб. / В.О. Кулявець. − К.: Кондор, 2009. −194 с.
- Методи і моделі економічного прогнозування : навч. посібник / В.П. Кічор, Р.В. Фещур, А.І. Якимів, Д.І. Скворцов, А.Л. Висоцький; за ред. В.П. Кічора. – Львів: Растр-7, 2019. – 272 с.
- Моделі і методи соціально-економічного прогнозування : підручник / [Геєць В. М., Клебанова Т. С., Черняк О. І. та ін.] − Х. : ВД “ІНЖЕК”, 2005. − 396 с.
- Моделювання та прогнозування в управлінні: навч. посібник/ Г.І. Карімов. – Кам’янське: ДДТУ, 2018.- 163 с.
- Пашута М. Т. Прогнозування та програмування економічного і соціального розвитку : навчальний посібник / Пашута М. Т. − К. : Центр навчальної літератури, 2005. − 480 с.
- Присенко Г. В. Прогнозування соціально-економічних процесів: Навч. посіб. / Присенко Г. В., Равікович Є. І. − К.: КНЕУ, 2005. − 378 с.
- Прогнозування економічних і соціальних процесів: навч. посіб. /І.В. Буртняк, Г.П. Малицька; 2019. – 131 с.
- Прогнозування соціально-економічних процесів : навчальний посібник для студентів напряму підготовки 6.030502 “Економічна кібернетика” денної форми навчання / Т. С. Клебанова, В. А. Курзенев, В. М. Наумов та ін. − Х. : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2015. − 656 с.
- Фетісов В. С. Пакет статистичного аналізу даних STATISTICA : навч. посіб. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2018. 114 с.
- Шумська С. Макроекономічне прогнозування : навч. посібник : у двох ч. / С. С. Шумська. – К. : Видавничий дім “Києво-Могилянська академія”, 2015. Ч. 1. 176 с.
Додаткова:
- Ганчук А. А., Соловйов В. М., Чабаненко Д. М. Методи прогнозування. Навч. посiбник. – Черкаси: Брама. Україна, 2012. – 140 с
- Грабовецький Б.Є. Планування та економічне прогнозування : навчальний посібник / Б. Є. Грабовецький. – Вінниця : ВНТУ, 2013. − 66 c.
- Гур’янова Л.С., Клебанова Т.С., Сергієнко О.А., Прокопович С.В. Економетрика. Навчальний посібник -Харків: Вид. ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2015. – 389 с.
- Економічне прогнозування: навч. посібник / С.В. Глівенко, М.О. Соколов, О.М. Завгородня. − Суми: Університетська книга, 2004. − 207 с.
- Шумська С. Макроекономічне прогнозування : навч. посібник : у двох ч. / С. С. Шумська. – К. : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2015. – Ч. 1. – 176 с.
Інтернет-джерела:
- 10 найкращих програм для прогнозування бізнесу на 2022 рік. URL: https://gmdhsoftware.com/uk/business-forecasting-software/
- Відкрита платформа SDG: індикатори для України: URL: https://sdg.ukrstat.gov.ua/uk/
- Державна служба статистики України: URL: www.ukrstat.gov.ua/
- Єріна А.М. Статистичне моделювання та прогнозування: URL: http://www.gmdh.net/articles/theory/StatModeling.pdf
- Закон України «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України» URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1602-14
- Консенсус-прогноз. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/ List?lang=uk-UA&tag=Konsensus-prognoz
- Присенко Г. В. Прогнозування соціально-економічних процесів Навч. посібник URL: http://lib.istu.edu.ua/index.php?p=23&id=546
- Прогнозування соціально-економічних процесів: URL: http://ubooks.com.ua/books/000269/inx2.php