Прогнозування соціально-економічних процесів

Тип: Нормативний

Кафедра: цифрової економіки та бізнес-аналітики

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
64Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
648Романич І. Б.УФЕ-31с

Лабораторні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
648УФЕ-31сРоманич І. Б.

Опис курсу

Предмет навчальної дисципліни

Предметом дисципліни “Прогнозування соціально-економіч­них процесів” є закономірності та тенденції розвитку соціально-економічних процесів (об’єктів, явищ) в минулому і стан їх в майбутньому, які необхідно досліджувати і знати; сукупність методів і моделей розробки соціально- економічних прогнозів.

Мета навчальної дисципліни

Мета вивчення дисципліни “Прогнозування соціально-економічних процесів” – оволодіння студентами теоретичними знаннями та практичним інструментарієм прогнозування соціа­льно-економіч­них процесів, визначення можливих станів соціа­льно-еконо­мічних об’єктів у майбутньому, дослідження закономір­ностей їх розвитку за різних умов.

 Основні завдання

Завданням прогнозування соціально-економічних явищ є виявлення ймовірних шляхів і результатів майбутнього розвитку явищ і процесів, а також оцінку показників, що характеризують дані явища й процеси в майбутньому.

Об’єктами прогнозування в економіці є масові явища і процеси, що перебувають у неперервному русі, зміні, розвитку; національна економіка в цілому, галузі економіки, регіони, суспільно значимі сфери діяльності; науково-технічний прогрес і обумовлені під його впливом соціально-економічні зміни в структурі виробництва, інновації й інвестицій; динаміка ринкового середовища, макроекономічна ситуація, обумовлена потоками матеріальних і фінансових ресурсів, сукупним попитом та сукупною пропозицією і т.д.; зміна економічних параметрів розвитку національної економіки під впливом різних факторів (у тому числі і соціального, зовнішньоекономічного, екологічного і воєнно-стратегічного характеру).

Тому основним завданням дисципліни “Прогнозування соціально-економічних процесів” – є формування у студентів уявлень про цілі, функції та методи прогнозування; набуття практичних навичок та умінь використання різних методів для прогнозування умов протікання сучасних трансформаційних процесів у соціальній та економічній сферах життя суспільства.

Місце навчальної дисципліни в структурно-логічній схемі

Дисципліна “Прогнозування соціально-економічних процесів” взаємопов’язана з такими дисциплінами як “Мікроекономіка”, “Мак­роекономіка”, “Статистика”, “Теорія ймовірності і математич­на статистика”, “Економічні ризики та методи їх вимірювання”, “Економіко-математичне моделювання”, “Інформаційні системи в управлін­ні”  та „Математика для економістів”.

 Вимоги до знань і умінь

Вивчення навчальної дисципліни передбачає досягнення такого кваліфікаційного рівня підготовки студента, за якого він повинен:

а) знати

  • зміст і основні функції прогнозування як етапу управлінського процесу на різних ланках національної економіки;
  • понятійно-категоріальний апарат, основні наукові підходи та сучасні концепції прогнозування соціально-економічних процесів;
  • способи розробки економічних прогнозів;
  • основні методи прогнозування;
  • критерії оцінки точності прогнозу;
  • комп’ютерні технології прогнозування;
  • пріоритетні дослідження українських науковців-прогнозистів;
  • особливості прогнозування на основі часових рядів;
  • прості методи прогнозування; адаптивні методи прогнозування;
  • методи моделювання тренду, періодичної складової, випадкової складової часового ряду;
  • критеріїв оцінки точності прогнозів; сутності прогнозування багатовимірних процесів;
  • особливостей побудови моделей прогнозування соціально-економічних процесів різних типів;

б) уміти

  • визначати цілісну картину майбутнього стану соціально-економічного процесу;
  • аналізувати фактори, що впливають на соціально-економічні процеси розвитку суспільства;
  • здійснювати аналіз сформованих закономірностей і тенденцій розвитку процесу;
  • визначати можливі траєкторії розвитку процесу в кількісних і якісних параметрах;
  • використовувати для прогнозування джерела економічної, соціальної та управлінської інформації;
  • здійснювати вибір методів і моделей для прогнозування конкретних економічних об’єктів;
  • прогнозувати на основі стандартних теоретичних і економет­ричних моделей поведінку економічних агентів, розвиток економічних процесів і явищ, на мікро- і макрорівні;
  • здійснювати оцінку ресурсів, необхідних для розглянутих варіантів розвитку соціально-економічного процесу;
  • оцінювати ефективність методів та результатів прогнозу;
  • застосовувати методи експертного аналізу для виявлення альтернативних варіантів розвитку соціально-економічних об’єктів;
  • виявляти проблеми різного характеру при аналізі конкретних ситуацій;
  • виділяти й аналізувати об’єкти соціально-економічного прогнозування;
  • здійснювати вибір методів і моделей для прогнозування конкретних економічних об’єктів;
  • використовувати різні моделі згладжування часових рядів;
  • здійснювати побудову моделі періодичної складової часового ряду;
  • використовувати моделі авторегресії-проінтегрованого ковзного середнього;
  • здійснювати прогнозування багатовимірних соціально-економічних процесів;
  • застосовувати різні моделі прогнозування для аналізу динаміки розвитку соціально-економічних процесів;
  • будувати трендові та адаптивні прогнозні моделі;
  • проводити аналіз часових рядів за моделлю Бокса-Дженкінса;
  • екстраполювати за середнім абсолютним приростом та за середнім темпом зростання часові ряди, прогнозувати тенденції часового ряду на основі регресійного аналізу;
  • користуватися методиками індивідуальних (метод інтерв’ю) та колективних експертних оцінок (сценарний метод, метод Делфі).

Рекомендована література

Основна:

  1. Аналітика та прогнозування соціально-економічних А64 процесів і податкових надходжень : монографія / [Паянок Т. М., Лаговський В. В., Краєвський В. М. та ін.]. К.: ЦП “Компринт”, 2019. 426 с.
  2. Бахрушин В.Є. Методи аналізу даних: навчальний посібник. Запоріжжя: КПУ, 2011. 268 с.
  3. Галущак М. П., Галущак О. Я., Кужда Т. І. Прогнозування соціально-економічних процесів: навчальний посібник для економічних спеціальностей. – Тернопіль: ФОП Паляниця, 2021. 160 с.
  4. Катаєв С. Л. Планування та прогнозування в умовах ринку : навчальний посібник для студ. ВНЗ / Катаєв С. Л., Ткаченко А. М., Воронкова В. Г. ; за ред. В. Г. Воронкової. − К. : Професіонал, 2006. − 608 с.
  5. Ковальчук, О. Я. Математичне моделювання та прогнозування в міжнародних відносинах: підручник / О. Я. Ковальчук. – Тернопіль : ТНЕУ, 2019. – 412 с.
  6. Кулявець В.О. Прогнозування соціально-економічних процесів: навч. посіб. / В.О. Кулявець. − К.: Кондор, 2009. −194 с.
  7. Методи і моделі економічного прогнозування : навч. посібник / В.П. Кічор, Р.В. Фещур, А.І. Якимів, Д.І. Скворцов, А.Л. Висоцький; за ред. В.П. Кічора. – Львів: Растр-7, 2019. – 272 с.
  8. Моделі і методи соціально-економічного прогнозування : підручник / [Геєць В. М., Клебанова Т. С., Черняк О. І. та ін.] − Х. : ВД “ІНЖЕК”, 2005. − 396 с.
  9. Моделювання та прогнозування в управлінні: навч. посібник/ Г.І. Карімов. – Кам’янське: ДДТУ, 2018.- 163 с.
  10. Пашута М. Т. Прогнозування та програмування економіч­ного і соціального розвитку : навчальний посібник / Пашута М. Т. − К. : Центр навчальної літератури, 2005. − 480 с.
  11. Присенко Г. В. Прогнозування соціально-економічних процесів: Навч. посіб. / Присенко Г. В., Равікович Є. І. − К.: КНЕУ, 2005. − 378 с.
  12. Прогнозування економічних і соціальних процесів: навч. посіб. /І.В. Буртняк, Г.П. Малицька; 2019. – 131 с.
  13. Прогнозування соціально-економічних процесів : навчаль­ний посібник для студентів напряму підготовки 6.030502 “Економічна кібернетика” денної форми навчання / Т. С. Клебанова, В. А. Курзенев, В. М. Наумов та ін. − Х. : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2015. − 656 с.
  14. Фетісов В. С. Пакет статистичного аналізу даних STATISTICA : навч. посіб. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2018. 114 с.
  15. Шумська С. Макроекономічне прогнозування : навч. посібник : у двох ч. / С. С. Шумська. – К. : Видавничий дім “Києво-Могилянська академія”, 2015. Ч. 1. 176 с.

Додаткова:

  1. Ганчук А. А., Соловйов В. М., Чабаненко Д. М. Методи прогнозування. Навч. посiбник. – Черкаси: Брама. Україна, 2012. – 140 с
  2. Грабовецький Б.Є. Планування та економічне прогнозуван­ня : навчальний посібник / Б. Є. Грабовецький. – Вінниця : ВНТУ, 2013. − 66 c.
  3. Гур’янова Л.С., Клебанова Т.С., Сергієнко О.А., Прокопович С.В. Економетрика. Навчальний посібник -Харків: Вид. ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2015. – 389 с.
  4. Економічне прогнозування: навч. посібник / С.В. Глівенко, М.О. Соколов, О.М. Завгородня. − Суми: Університетська книга, 2004. − 207 с.
  5. Шумська С. Макроекономічне прогнозування : навч. посібник : у двох ч. / С. С. Шумська. – К. : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2015. – Ч. 1. – 176 с.

Інтернет-джерела:

  1. 10 найкращих програм для прогнозування бізнесу на 2022 рік. URL: https://gmdhsoftware.com/uk/business-forecasting-software/
  2. Відкрита платформа SDG: індикатори для України:   URL:  https://sdg.ukrstat.gov.ua/uk/
  3. Державна служба статистики України: URL:  www.ukrstat.gov.ua/
  1. Єріна А.М. Статистичне моделювання та прогнозування: URL: http://www.gmdh.net/articles/theory/StatModeling.pdf
  2. Закон України «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України» URL:   http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1602-14
  3. Консенсус-прогноз. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/ List?lang=uk-UA&tag=Konsensus-prognoz
  4. Присенко Г. В. Прогнозування соціально-економічних процесів Навч. посібник URL:    http://lib.istu.edu.ua/index.php?p=23&id=546
  5. Прогнозування соціально-економічних процесів: URL:   http://ubooks.com.ua/books/000269/inx2.php

Матеріали

Навчальна програма

Завантажити навчальну програму

Силабус:

Завантажити силабус