Основи вироблення політики та прийняття рішень
Тип: На вибір студента
Кафедра: публічного адміністрування та управління бізнесом
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
3 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
3 | 16 | професор Карпінський Б. А. | УФПМ-21с |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
3 | 8 | УФПМ-21с | професор Карпінський Б. А. |
Опис курсу
МЕТА ТА ЗАВДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Мета навчальної дисципліни: сформувати здатність досліджувати та розв’язувати складні проблеми вироблення політики та прийняття рішень з врахуванням особливостей їх інституційного та організаційного забезпечення в системі публічного управління та адміністрування.
Основні завдання:
– формування навичок з вироблення політики та прийняття рішень у складних і непередбачуваних умовах суспільного розвитку, що потребує застосування цілеспрямованих й сучасних підходів в системі публічного адміністрування та управління бізнесом;
– надання відомостей про застосування різних концепцій формування політики та прийняття рішень для цілей управління;
– ознайомлення з різноманітними методами вироблення політики та прийняття рішень у діяльності як органів влади, так і бізнес структур;
– формування навичок із зрозумілого і недвозначного донесення власних висновків, знань та пояснень щодо прийняття необхідних управлінських рішень у діяльності органів влади, бізнес структур, громадянського суспільства щодо забезпечення ефективної взаємодії (комунікації) між різними групами суб’єктів публічного управління та адміністрування;
– формування навичок із результативної та ефективної інформаційно-комунікативної взаємодії суб’єкту та об’єкту управління із зовнішнім і внутрішнім середовищем, створення та супроводження сприятливого зовнішнього та внутрішнього клімату щодо забезпечення реалізації політики розвитку публічної сфери (або її складової);
– формування навичок із консультування та надання роз’яснень і рекомендацій фізичним і юридичним особам з питань політики, вироблення рішень, функціонування суб’єктів і об’єктів публічної сфери, цінностей, цілей, стратегій, шляхів їх реалізацій, діяльності органів публічного управління та адміністрування;
– формування навичок із оцінювання організаційного та управлінського контекстів в різних секторах діяльності при прийнятті рішень;
– формування навичок із застосування методів координації в умовах багаторівневого управління;
– формування навичок із застосування при вирішенні проблем публічного й бізнесового секторів, ціннісних та історичних контекстів.
Вимоги до компетентностей, знань і умінь
За умови успішного виконання вимог щодо опанування дисципліни, студент набуде таких компетентностей:
Інтегральна компетентність
Здатність розв’язувати складні завдання, виробничі ситуації, проблеми у сфері професійної діяльності із поглибленим рівнем знань та вмінь інноваційного характеру, достатнім рівнем інтелектуального потенціалу.
Загальні компетентності :
– здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
– вміння виявляти та вирішувати проблеми, генерувати нові ідеї;
– здатність генерувати нові ідеї й нестандартні підходи до їх реалізації (креативність);
– здатність ініціювати, планувати та управляти змінами для вдосконалення існуючих та розроблення нових систем;
– здатність організовувати та мотивувати людей рухатися до спільної мети, працювати в команді;
– здатність здійснювати професійну діяльність і приймати обґрунтовані рішення, керуючись засадами соціальної відповідальності, правових та етичних норм;
– здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу та встановлення взаємозв’язків між явищами та процесами;
Фахові компетентності :
– здатність організовувати діяльність органів влади й бізнес структур, зокрема, різних форм власності щодо вироблення політики та прийняття рішень;
– здатність організовувати працю в первинних робочих групах з метою досягнення цілей органів влади, громадянського суспільства та бізнес структур;
– здатність забезпечувати належний рівень вироблення політики та використання управлінських рішень, продуктів, послуг чи процесів.
– здатність забезпечувати дотримання нормативно-правових та морально-етичних норм поведінки в системі вироблення політики та прийняття рішень;
– здатність використовувати в процесі підготовки і впровадження управлінських рішень сучасні ІКТ.
– здатність на основі аналізу інформації з різних джерел генерувати ідеї, визначати орієнтири і приймати рішення відповідного рівня публічного адміністрування та управління бізнесом;
– здатність бути лідером, підтримувати імідж та репутацію органів влади, міста, країни, дотримуватись загальнолюдських цінностей, норм поведінки і моралі в державних, виробничих, міжособистих та суспільних відносинах;
– здатність забезпечувати ефективну комунікацію публічної організації із зовнішнім середовищем, громадськими організаціями та бізнес структурами;
– здатність готувати наради та збори, результативно здійснювати інші види управлінської діяльності;
– здатність використовувати закономірності, принципи, методи політики й публічного управління для визначення ефективних напрямків їх реалізації;
– здатність розробляти і впроваджувати інноваційні проєкти на різних рівнях управління та адміністрування;
– здатність виявляти наукову сутність проблем у професійній сфері, знаходити адекватні шляхи щодо їх розв’язання.
У результаті вивчення дисципліни студенти повинні знати:
– механізми, методи та інструменти вироблення політики та прийняття рішень в системі публічного управління та адміністрування;
– сутність вироблення політики та прийняття рішень щодо діяльності органів влади та бізнес структур, особливості застосування планування, моделі та методи прогнозування розвитку, системного підходу до формування стратегій у публічній сфері;
– сучасні філософські та теоретичні засади публічного управління та адміністрування;
– теоретичні положення, методології публічного управління та як мультидисциплінарної теорії й дотичних до неї предметних галузей і дисциплін;
– сутність соціальних, політичних і економічних подій, проблем і складних задач публічної сфери, а також впливи та ризики зовнішнього (у тому числі глобалізаційних процесів і забезпечення національної безпеки) та внутрішнього середовищ;
– механізми взаємодії та розподілу повноважень між різними рівнями управління;
– сутність багаторівневого управління та мережевих структур;
– теорії та моделі прийняття управлінських рішень та можливості їх застосування у публічній сфері;
– загальні вимоги при формулюванні рішень у публічній сфері;
– сутність територіальних впливів при виробленні політики та прийнятті управлінських рішень в системі публічного управління та адміністрування;
– основи методології досліджень у публічному управлінні та адмініструванні;
– особливості емпіричних та теоретичних методів дослідження;
– методи кількісного аналізу щодо вироблення політики та прийняття рішень в системі публічного управління та адміністрування.
У результаті вивчення дисципліни студенти повинні уміти:
– розробляти елементи політики та прийняття рішень у публічній сфері, визначати стратегічні цілі, формулювати наукове бачення вирішення суспільних проблем розвитку;
– критично осмислювати проблемні питання вироблення політики та прийняття рішень в системі публічного управління та адміністрування;
– усвідомлювати систему динамічного публічного менеджменту та основні напрями формування політики розвитку держави;
– аналізувати розвиток управлінських процесів у публічній сфері, ідентифікувати проблеми та обґрунтовувати необхідність їх вирішення, добирати для цього необхідну та релевантну кількісну і якісну інформацію, робити обґрунтовані та неупереджені висновки;
– застосовувати теоретичні положення, методології публічного управління та адміністрування;
– виконувати управлінські функції, у тому числі керівника, у суб’єктах публічної сфери;
– адаптувати міжнародно визнані стандарти публічного управління та адміністрування щодо вироблення політики та прийняття рішень;
– організовувати та забезпечувати ефективну діяльність адміністрації суб’єкта публічної сфери;
– виробляти, легітимізувати та реалізовувати публічну політику (з урахуванням питань національної безпеки), а також проводити оцінювання та аудит;
– створювати та / або модернізовувати систему управління публічною сферою (або її складовою чи об’єктом управління);
– застосовувати ефективні форми і результативні методи публічного управління й адміністрування;
– використовувати різноманітні моделі вироблення політики та прийняття рішень у публічній сфері;
– управляти різноманітними проектами, організовувати публічно-приватне партнерство при вирішенні проблем у публічній сфері;
– застосовувати методологію врахування територіальних впливів при виробленні політики та прийнятті рішень;
– самостійно проводити прикладні дослідження з вирішення складних задач і проблем публічного управління та адміністрування;
– володіти методологією та методами наукового дослідження, наукового обґрунтування стратегій розвитку публічної сфери (або її складової), відповідних програм і проектів та забезпечення результативної та ефективної діяльності суб’єкту управління;
– використовувати дослідницькі методи та технології;
– аналізувати та тестувати різноманітними методами процеси вироблення політики та прийняття рішення, що приймаються в системі публічного управління й адміністрування;
− застосовувати інструментарій для оцінювання тенденцій та можливостей концепції розвитку партнерських взаємовідносин держави, громади, освіти та бізнесу;
− здійснювати стратегічне і оперативне планування діяльності публічних організацій, бізнес-структур, виходячи з процесів вироблення політики та прийняття рішення;
– визначати пріоритети у діяльності приватного сектору, з метою делегування повноважень та відповідальності, організації процесу виконання завдань відповідно до принципів управління в системі публічного управління й адміністрування.
Рекомендована література
1. Афанасьєв М. В. Побудова системи управління якістю в діяльності органів виконавчої влади регіону : монографія / М. В. Афанасьєв, Л. Г. Шемаєва, Л. Й. Аведян та ін. ; [за заг. ред. канд. екон. наук, доцента Л. Г. Шемаєвої. – Х. : Вид. ХНЕУ, 2018. – 472 с.
2. Бакуменко В Д. Формування державно-управлінських рішень. Проблеми теорії, методології, практики. Монографія. – К. :Вид-во УАДУ, 2020. – 328 с.
3. Берданова О. В. Стратегічне планування місцевого розвитку: Навч. посібник / О.В. Берданова, В.М. Вакуленко. – К. : ТОВ «Софія-А». – 2012. – 88 с. – Режим доступу: https://despro. org.ua/media/articles/ 04_book_berdanova_vakulenko_ctrateg_chne_planuvann
4. Вакуленко В. М., Мамонова В. В., Шаров Ю. П. Стратегічне планування на місцевому та регіональному рівнях: Навч. посібник. – Ужгород : Патент, 2014. – 198 с.
5. Василенко В. А., Ткаченко Т. І. Стратегічне управління. Навчальний посібник. – К.: ЦУЛ, 2014. – 400 с. − Режим доступу: https://galsite.at.ua/load/7-1-0-254
6. Василенко В.А. Теорія і практика: розробки управлінських рішень: Навчальний посібник. − Київ: ЦУЛ, 2013. − 420 с.
7. Гевко І.Б. Методи прийняття управлінських рішень: підручник. – К: Кондор, 2019. – 187 с.
8. Дробенко Г.О., Брусак Р.Л., Свірський Ю.І. Стратегічне планування розвитку територіальних громад. – Львів : Сполом, 2021. – 118 с.
9. Інформаційно-аналітична діяльність в державному управлінні: навчально-методичні матеріали / Авт.: С. О. Телешун, І. В. Рейтерович. – К. : Вид-во НАДУ, 2013. – 44 с.
10. Карпінський Б. А. Державотворчий патріотизм нації: оцінювання податкової домінанти Науковий вісник: Збірник науково-технічних праць. Львів: НЛТУУ, 2012. Вип. 22.3. С. 374-383.
11. Карпінський Б. А. Державотворчий патріотизм нації: податкова домінанта. Монографія. Львів : Колір ПРО, 2016. 534 с. (Серія «Держава і стратегіологія»).
12. Карпінський Б. А. Збалансованість фінансової системи: методологія, оцінка, порівняння: монографія / Б. А. Карпінський. – Львів : Логос, 2005. – 496 с. (Серія «Фінансові стратегії»).
13. Карпінський Б. А. Концепція формування та розвитку державотворчого патріотизму нації з позиції податкової домінанти. Львів : ЛДФА, 2014. 12 с.
14. Карпінський Б. А. Напрями розвитку управління людськими ресурсами в органах державної податкової служби / Б. А. Карпінський, Н. С. Залуцька // Україна : аспекти праці. – 2007. – № 2. – С. 46-51.
15. Карпінський Б. А. Негативна синергічність: прояв у фінансовій продуктивності території. Монографія. Львів : Колір ПРО, 2017. 116 с. (Серія «Держава і стратегіологія»).
16. Карпінський Б. А. Стратегіологія розвитку державотворчого патріотизму нації й поведінкових фінансів. Збірник тез звітної наукової конференції Львівського національного університету імені Івана Франка за 2021 рік (електронне видання) : Секція факультету управління фінансами та бізнесу, (Львів, 1-8 лютого 2022 р.). – Львів : ЛНУ ім. І. Франка, 2022. С. 126–131. URL: https://financial.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/10/ ZBIRNYK_ZVITNA-KONF._2022.pdf
17. Карпінський Б. А. Стратегічний податковий менеджмент як механізм управління економічним розвитком держави / Б. А. Карпінський, Н. С. Залуцька // Стратегічні пріоритети. Науково-аналітичний щоквартальний збірник. – 2007. – № 4 (5). – С. 126-133.
18. Карпінський Б. А. Фундаменталізм прояву політичної непередбачуваності у фінансовому кліматі регіонів України Економічний часопис-ХХІ / Б. А. Карпінський, В. О. Григоренко // Економічний часопис-ХХІ. – 2014. – №11-12. – С. 61-64.
19. Карпінський Б. А., Гасюк Р. В., Карпінська О. Б. Ділове адміністрування : навчальний посібник / За ред. проф. Б. А. Карпінського. 2-ге вид. Львів : ГАЛИЧ-ПРЕС, 2021. 412 с. (Серія «Держава і управління»).
20. Карпінський Б. А., Григоренко В. О. Синергетика: еволюція поглядів та прояв управлінських рішень у фінансово-економічному просторі. Частина І. Науковий вісник НЛТУ України : зб. наук.-техн. праць. Львів : РВВ НЛТУ України. 2013. Вип. 23.17. С. 366-375.
21. Карпінський Б. А., Григоренко В. О. Фундаменталізм прояву політичної непередбачуваності у фінансовому кліматі регіонів України. Економічний часопис-ХХІ. – 2014. – №11-12. – С. 61-64.
22. Карпінський Б. А., Григоренко В. О., Карпінська О. Б. Фінансово-ресурсні втрати України від дій держави-анексора (Частина ІІ). Науковий вісник НЛТУ України : зб. наук.-техн. праць. Львів : РВВ НЛТУ України. 2014. Вип. 24.6. С. 155–168.
23. Карпінський Б. А., Дерев’янко В. А. Базова специфіка прийняття управлінських рішень у системі публічного адміністрування в умовах невизначеності та ризику // Сучасні світові тенденції розвитку економіки, обліку, фінансів і права: збірник тез доповідей міжнародної науково-практичної конференції (Полтава, 12 липня 2022 р.). Полтава : ЦФЕНД, 2022. С. 52–53. URL: http://www.economics.in.ua/ 2022/07/blog-post_20.html
24. Карпінський Б. А., Думич І.-Р. І. Стратегіологія розвитку й підвищення ефективності атестації персоналу системи публічного управління та адміністрування. Молодий вчений. 2019. №11. С. 507–511. − Режим доступу: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/ 2019/ 11/109.pdf
25. Карпінський Б. А., Карп’як А. О. Класифікація і оцінювання результативності функціонування ринку інформаційних технологій в Україні за ціннісним підходом. Наукові інновації та передові технології. 2022. № 6(8). С. 355–369. URL: https://mail.ukr.net/attach/get/16546858011076373240/1/%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%BD%D0% B0%D0%BB%206(8).pdf 26. Карпінський Б. А., Карп’як А. О. Ціннісний підхід у функціонуючому ринку інформаційних технологій як управлінський напрям поведінкових фінансів // Modern science: innovations and prospects. Proceedings of the 9th International scientific and practical conference. SSPG Publish. Stockholm, Sweden. 2022. Pp. 649–655. URL: https://sci-conf.com.ua/ix-mezhdunarodnaya-nauchno-prakticheskaya-konferentsiya-modern-science-innovations-and-prospects-29-31-maya-2022-goda-stokgolm-shvetsiya-arhiv/.
27. Карпінський Б. А., Карпінська О. Б. Державна стратегіологія: управлінсько-правові пріоритети й прояви державотворчого патріотизму нації за воєнного стану. Право і суспільство. 2023. № 5. С. 17–26. DOI https://doi.org/10.32842/2078-3736/2023.5.3
28. Карпінський Б. А., Карпінська О. Б. Мотивні основи формування й активізації державотворчого патріотизму нації на засадах стратегіології розвитку держави. Проблеми економіки. 2023. №1. C. 138–150. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2023-1-138-150
29. Карпінський Б. А., Карпінська О. Б. Основи партнерських й ділових відносин у сфері публічного управління та адміністрування за прояву державотворчого патріотизму нації і впливу інформаційно-комунікаційних збурень. Наукові інновації та передові технології. 2022. № 8(10). С. 335–349. URL: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2022-8(10)-335-349.
30. Карпінський Б. А., Карпінська О. Б. Партнерські відносини за формування smart-урбаністики на засадах державотворчого патріотизму нації. International Scientific Journal “Internauka”. Series: “Economic Sciences”. URL: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2022-7
31. Карпінський Б. А., Карпінська О. Б. Правові засади стратегіологій лідерства й агресивності: концепт державотворчого патріотизму нації в мирний та воєнний періоди. International Scientific Journal “Internauka”. Series: “Juridical Sciences”. 2023. № 11. С. 97–108. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2308-2023-11
32. Карпінський Б. А., Карпінська О. Б. Явище правової байдужості у соціальному просторі: тенденційна взаємодія людяності й державотворчого патріотизму нації Іnternational Scientific Journal “Internauka”. Series: “Juridical Sciences”. 2024. № 1. С. 106–117. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2308-2024-1
33. Карпінський Б. А., Карпінська О. Б. Явище правової байдужості у суспільному просторі: фундаменталізм прояву та уникнення на засадах державотворчого патріотизму нації. Право України. 2024. №2. С. 109–124. URL: file:///C:/Users/ Asus/Downloads/content-pravoukr-2024-2-pravo_2024_2.pdf
34. Карпінський Б. А., Карпінська О. Б. Явище правової байдужості у суспільному просторі: специфічні сфери прояву з позиції державотворчого патріотизму нації. Moderní aspekty vědy: XLIII. Díl mezinárodní kolektivní monografie / Mezinárodní Ekonomický Institut s.r.o..
Česká republika: Mezinárodní Ekonomický Institut s.r.o., 2024. Str. 451–481. URL: file:///C:/Users/Asus/Downloads/43-%D0%9C%D0%BE%D0%BD% D0%BE-3.pdf
35. Карпінський Б. А., Карпінська О. Б., Пфістер Д. Г. Активні методи оцінки працівників органів публічного адміністрування та бізнес-структур: стратегіологія мирного і воєнного часу. Наукові перспективи. 2024. № 7(49). С. 303–329. DOI: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2024-7(49)-303-329
36. Карпінський Б. А., Карпінська О. Б., Пфістер Д. Г. Основи Smart-урбаністики на засадах державотворчого патріотизму нації: стратегіологія управління. Наукові перспективи. № 7(25). 2022. С. 232–252. URL: https://doi.org/10. 52058/2708-7530-2022-7(25)-232-252
37. Карпінський Б. А., Карпінська О. Б., Сліпецький М. І. Діагностика стану і методи оцінки працівників органів публічного адміністрування та бізнес-структур: стратегіологія мирного й воєнного періодів. Публічне адміністрування та національна безпека. 2024. №7. C. 28–42. DOI: https://doi.org/10.25313/2617-572X-2024-7-10105
38. Карпінський Б. А., Сало Ф. В. Управлінська стратегіологія: кадрове забезпечення системи публічного адміністрування в умовах воєнного стану. Молодий вчений. 2023. № 9(121). С. 53–58. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2023-9-121-11
39. Класифікація загальнонаукових методів досліджень / Енциклопедія державного управління [Текст] : у 8 т. / наук.-ред. кол. : Ю. В. Ковбасюк (голова) [та ін.] ; Національна академія державного управління при Президентові України. − К. : НАДУ, 2011. Т. 2. − С. 320−321.
40. Концепція реформування публічної адміністрації в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.pravo.org.ua/files /administr.doc.
41. Лендьел М. Моніторинг та оцінювання стратегій і програм регіонального розвитку в Україні / М. Лендьел, Б. Винницький, Ю. Ратейчак. – К. : Вид-во «К.І.С.», 2017. – 120 с.
42. Мартиненко В. Демократичне врядування: проблеми теорії і практики / В. М. Мартиненко // Публічне управління: теорія та практика : зб. наук. пр. Асоціація докторів наук з державного управління. − № 1. − Х. : ДокНаукДержУпр., 2010.
43. Методи наукових досліджень в державному управлінні / Енциклопедія державного управління [Текст] : у 8 т. / наук.-ред. кол. : Ю. В. Ковбасюк (голова) [та ін.] ; Національна академія державного управління при Президентові України. − К. : НАДУ, 2011. Т. 2. − С. 320−321.
44. Методологія наукових досліджень [Електронний ресурс] − Режим доступу: http://www.galsite.at.ua
45. Орлів М. С. Підготовка і прийняття управлінських рішень : навч.-метод. матеріали / М. С. Орлів ; упоряд. Г. І. Бондаренко. – К. : НАДУ, 2013. – 40 с.
46. Пахаренко-Андерсон А. Промисловий зразок Європейського Союзу / А. Пахаренко-Андерсон // Інтелектуальна власність [Електронний ресурс]. − 2012. − № 6. − Режим доступу : http://www.intelvlas.com.ua/2011-01/12201- antonina-pakharenkoanderson-promislovi-zrazok.
47. Петруня Ю. Є.Прийняття управлінських рішень [Текст] : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / Ю. Є. Петруня [та ін.] ; ред. Ю. Є. Петруня. – 2-ге вид. – К. : Центр учбової літератури, 2011. – 214 с.
48. Публічне управління та адміністрування в умовах інформаційного суспільства: вітчизняний і зарубіжний досвід: монографія / За заг. ред. Сергія Чернова, Валентини Воронкової, Віктора Банаха, Олександра Сосніна, Пранаса Жукаускаса, Йоліти Ввайнхардт, Регіни Андрюкайтене; Запоріз. держ. інж. акад. – Запоріжжя : ЗДІА, 2016. – 606 с.
49. Ставицький О. В. Особливості розвитку стратегічного управління в Україні / О. В. Ставицький // Ефективна економіка. – Режим доступу : http://www.economy.nayka. com.ua/index. php?operation=1&iid=646
50. Шаров Ю. П. Стратегічне планування та реалізація політики на центральному, регіональному та місцевому рівнях: Навч. посібник / Ю. П. Шаров. – К. : Центр навчальної літератури, 2014. – 56 с.
51. Шершньова З. Є. Стратегічне управління: Підручник. – 2-ге вид., перероб. і доп. – К. : КНЕУ, 2014. – 699 с.
52. Чернов С.І. Текст лекцій з дисципліни «Державне та регіональне управління» С.І.Чернов, М.М. Новікова,С.О. Гайдученко; Харк. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Х. : ХНУМГ, 2014. – 140 с.
53. European Agency for Safety and Health at Work [Elektronic resource] // Access mode: http://www.hsepeople.com/forum/topic/1127
54. Karpinski B. Formation and development of tax control in Ukraine: resources aspect / B. Karpinski, N. Zalutska // Rynek kapitalowy a koniunktura gospodarcza 2010 : perspektywa makroekonomiczna / Pod redakcja Andrzeja Т. Szablewskiego, Marka Martina: monografie. – Poland, Lodz : Politechnika Lodzka, 2011. – S. 107-130.
ІНТЕРНЕТ САЙТИ
1. Офіційне Інтернет-представництво Президента України. – URL: www.president.gov.ua.
2. Верховна Рада України (офіційний веб-сайт). – URL: www.portal.rada.gov.ua/rada/control/uk/ index.
3. Кабінет Міністрів України – URL: http://www.kmu.gov.ua/
4. Офіційний сайт Міністерства фінансів України. – URL: http://www.minfin.gov.ua/news
5. Офіційний сайт Державної служби статистики України. – URL: http://www.imf.org/external/ pubs/ft/weo/2015/02/weodata/index.aspx
6. Єдиний веб-портал органів виконавчої влади України «Урядовий портал». – URL: www.kmu.gov.ua.
7. Офіційний веб-сайт Національного агентства України з питань державної служби. – URL: www.nads.gov.ua.
8. Офіційний веб-сайт European Group of Public Administration (EGPA). – URL: http://www.iias-iisa.org/egpa/
9. Львівська національна наукова бібліотека України імені В. Стефаника. URL: http://www.lsl.lviv.ua/index.php/uk/golovna2/
10. Наукова бібліотека Львівського національного університету імені Івана Франка. URL: https://lnulibrary.lviv.ua/en/about-us-en/
Матеріали
Робоча програма навчальної дисципліни (магістр)